Dansk
English
Norsk
Kundeservice » Om GoMINIsite - et dansk CMS » LinkedIn - udvid dit netværk og bliv en del af vores » Hvad er LinkedIn

Om GoMINIsite

Hvad er LinkedIn og hvad kan du bruge det til?

LinkedIn er det netværk, som man ved at have en profil på, er medlem af. Men LinkedIn er også LinkedIn Corporation, en softwarevirksomhed, der lever af at sælge licenser og reklamepladser.

LinkedIn blev lanceret i marts 2003. De har små 5.000 fuldtidsansatte placeret rundt om i verden, over 225 millioner medlemmer i over 200 lande, og der er over 1 mio. danske medlemmer. De får to nye medlemmer hvert sekund.
 
Formålet med netværket LinkedIn er at skabe professionelle kontakter og forretningsforbindelser, og du kan bruge LinkedIn til salg, markedsføring, rekruttering, networking, employer branding, jobsøgning og meget mere. Min erfaring er, at det kun er fantasien, der sætter grænser. LinkedIn er i dag et af de foretrukne rekrutteringsværktøjer. LinkedIn er velegnet til opsøgende salg og til content markedsføring.
 
Formålet med virksomheden LinkedIn er at tjene penge.
  • 55 % af LinkedIns omsætning er salg af rekrutterings- og employer branding-løsninger
  • 25 % af LinkedIns omsætning er annonceindtægter – LinkedIn Ads og Banners
  • 20 % af LinkedIns omsætning er salg af personlig Premium Accounts – tilkøbsmuligheder
 

LinkedIns relevansbegreb

 
Søgninger på LinkedIn sker ud fra LinkedIns definition af relevans, som er LinkedIns egen algoritme. LinkedIns definition af relevans er bestemt ud fra, hvem søgeren er forbundet med i første, andet og tredje led, hvem søgeren er i gruppe med og en række andre variable faktorer, eksempelvis aktivitet eller valg af sprog. Link tilDjen Djansk... Den eneste, der ved, hvad der er relevant for en søgning, er søgeren. Den eneste, der har kontrollen, er LinkedIn. Den, der bestemmer, hvad der er relevant, er søgeren. Så kan vi påvirke ved at lave forskellige justeringer. Men det er stadig LinkedIn, der har kontrollen.
 


LinkedIns 3 niveauer

 
LinkedIn har tre niveauer med en fælles berøringsflade:
  • Den personlige profil
  • Grupperne
  • Virksomhedsside
 
Den personlige profil er nøglen til LinkedIn og består overordnet af et dynamisk Curriculum Vitæ, som bygges op omkring nøgleord og resultater, og som fungerer som en referenceplatform/ henvisningsplatform. Det er vigtigt at blive fundet på LinkedIn. Som søger er det vigtigt at få konkrete søgeresultater frem. Der søges primært efter ydelser og kompetencer, og når du opbygger din profil, skal du have det for øje, når du beskriver dig selv. Du skal have fokus på dine kompetencer og underbygge disse ved beskrivelsen af dine resultater og din personlighed. Viden om kombinationssøgninger kan være nyttig. LINK
 
Virksomheder kan blandt andet eje reklamepladsen på medarbejdernes personlige LinkedIn-profil.
Man kan udvide sin personlige profil ved at købe en tilføjelse, der gør det muligt at minimere afgrænsninger og udvide muligheden for kontaktflader via in-mails samt få vist flere resultater i en søgning. Ved en netværksbaseret søgning via LinkedIns basisprofil er resultatet maksimeret til 100 visninger – og det er ikke muligt at connecte sig til yderligere synlighed, fordi en søgning altid er begrænset i visningen af resultater – også selv om du er connectet med hele verden.
 
Grupperne, der en service, som LinkedIn stiller til rådighed for sine brugere, kan opdeles i fem typer: Alumne grupper, virksomhedsgrupper, konferencegrupper, nonprofit grupper og professionelle grupper. De mest almindelige er netværksgrupper og virksomhedsgrupper. Man kan enten vælge, at en gruppe er åben for alle eller for få.

En gruppe er privatejet af en person eller virksomhed, og ejeren af en gruppe må ikke tjene penge på gruppen – gruppen kan være understøttet af en forretning, men må ikke være en forretning. Man må fx ikke tage penge for medlemskab af en gruppe.

Grupperne giver mulighed for, at medlemmerne interagerer med hinanden på baggrund af faglighed eller fælles interesser. I grupperne har man fx mulighed for – gratis – at slå jobs op, og jobbet er synligt for gruppens medlemmer i ca. 15 dage.

Grupperne bliver oftest brugt til indholdsbaseret videndeling med det formål at skabe synlighed på sin faglighed, dvs. blogindlæg, der flytter værdien fra gruppen og hen til eksempelvis et website. Man skal i den forbindelse være opmærksom på ikke ”bare at dele et indlæg” for at gøre opmærksom på sig selv, fordi det i sidste ende kan devaluere dig selv. Se også om grupper blogindlægget: All I need is your LIKE …. og Oles om gruppebeskeder

En gruppeejer kan opstille regler for medlemskab af gruppen og regler om indhold i gruppen, og det er muligt for en gruppeejer at moderere et gruppemedlem. Det kan vise sig nødvendigt for at undgå fx overtrædelser af injurielovgivningen, eller at der via gruppen kommer reklamer ud i strid med markedsføringsloven. Ejerskabet af gruppen følger virksomheden, og det kan være nødvendigt at have tilladelse før, man henvender sig til folk, herunder også medlemmer i en gruppe.
 
Company Page er en virksomhedsside, hvor man kan dele relevant indhold, fx et indlæg om, hvad LinkedIn egentlig er, og hvilke muligheder, der er med LinkedIn.

Virksomhedssiden er underinddelt i tre niveauer, hvoraf de to er gratis.

Det første niveau består af virksomhedens nyhedsside, hvor man kan dele nyheder og informationer med dem, der følger virksomheden, og hvor det bliver vist i brugerens nyhedsstrøm.

Det andet niveau er products and services, hvor virksomheden kan fortælle om sine ydelser, og brugerne kan anbefale og interagere med produkterne.

Det tredje niveau er en tilkøbsmulighed og består af en career page, hvor man kan vise virksomheden som en attraktiv arbejdsplads samtidig med, at de jobs, man betaler for bliver slået op på LinkedIn, også vises her, hvor de er tilgængelige i 30 dage i hele LinkedIns netværk.
 
Den fælles berøringsflade for de tre niveauer er dels den personlige nyhedsstrøm – og her deles ud over generelle nyheder og statusopdateringer fra ens netværk også nyheder fra de grupper, man er medlem af, såfremt man har interageret med indholdet – dels de virksomheder, man følger, dels nyheder fra LinkedIn today. LinkedIn today er LinkedIns avis, som er individuel og skræddersyet efter den enkelte person, og det personen ønsker at følge. Man kan selv vælge, hvilket indhold man vil have nyheder fra.
 
 
Saladin skal efter sigende have sagt, at Jerusalem er alting og ingenting. Den er, hvad man gør den til. Det er LinkedIn også. LinkedIn er meget mere end det, der er omtalt i dette indlæg - der alene omhandler det mest basale. LinkedIn er et godt værktøj og har hjulpet mange med at opnå et resultat – men resultater opnås i sidste ende af dig selv via dine kompetencer og din personlighed.
 
 
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies. Læs mere om Cookies her
GoMINIsite | Kongevejen 400D | 2840 Holte | Tlf.: 70225212